Přeskočit na hlavní obsah

Návod na cardigan

Mého srdce šampión...

Tentokrát jsem pro Vás sepsala návod na cardigan. Můj velice oblíbený kousek, a proto jej mám rovnou dvakrát. Není náročný, proto se do něj klidně pusťte s chutí i když zvládáte jen základy.
Já jsem jej háčkovala na velikost M/L, spotřebovala jsem 7 klubíček. První (modrý) je z příze Baby Best, druhý z Everyday New Tweed. Můžete však zvolit jakoukoli oblíbenou přízi.
Svetr se háčkuje od obdélníků, který potom sešijeme/sháčkujeme a vytvoříme tak otvory pro rukávy. Potom si prodloužíme zadní část, abychom jej měli dostatečně dlouhý. Následuje lemování, jehož počet řad je zcela na Vás a nakonec si uháčkujeme rukávy, které tam pak všijeme/vháčkujeme. Tak jdeme na to!
Co budeme potřebovat:
Přízi - Baby Best nebo Everyday New Tweed (spotřeba na ostatní velikosti by měla být dle mého odhadu max. do 10-ti klubíček).
Háčky - 7mm a 6mm.
Jehlu na zapošití konečků.
Značkovače/špendlíky.
Pokud budete chtít, mrkněte do Klubíčkovny a materiál pořiďte tam.
Zkratky v návodu:
ŘO - řetízkové oko
KS - krátký sloupek
PDS - polodlouhý sloupek
DS - dlouhý sloupek
Rozměry základního obdélníku pro různé velikosti:
S/M - 98x58cm
M/L - 105x65cm
L/XL - 110x67cm
XL/XXL - 114x70cm

Návod:
1.řada: Začneme řetízkem, který si vypočítáme na základě zkušebního vzorečku, který doporučuji udělat. Stačí na 11 ok (10+1) změřit si kolik cm měří tento vzorek, vydělit jej delším z rozměrů obdélníku a dle toho udělat řetízek.
Ukázkový výpočet: Vzoreček má 8cm. Dělám velikost 1 - 98:8x10=123ok.
Myslete však na to, že potřebujeme lichý počet ok. Já začínala na 125ŘO u obou přízí. Kamarádka stejná příze, větší háček, ale více utahuje na 135ŘO.
2.řada: Do 3.ŘO od háčku uháčkujeme DS, *vynechat oko a do dalšího KS+DS* opakujeme do konce řady, vynechat oko, KS, ŘO a otočit.
3.řada: DS, *vynecháme DS a do KS háčkujeme KS+DS* opakujeme do konce řady, vynechat DS, KS, ŘO a otočit.
Takto pokračujeme až do potřebné výšky obdélníku. Mně to vycházelo na 68 řad celkem.
Nyní si přehneme náš obdélník na polovinu. Využijeme špendlíky/značkovače a od oka zkusíme našpendlit, kterou část budeme sešívat a kde budou rukávy.
Jakmile to máme, tak je dobrý to nahodit na sebe a vyzkoušet si, jestli nás to někde netáhne. Mně to vycházelo na sháčkování pomocí 19-ti krátkých sloupků.
Sháčkujeme, to stejné i na druhé straně a máme otvory na rukávy. Samozřejmě můžete klidně sešívat, záleží na Vás. Můžeme si zapošít konce, které tam máme a jdeme pokračovat prodloužením na zadek.
Je důležité si přeložit ten obdélník, tak jak ho pak budeme nosit a naznačit si, kde chceme ještě prodloužit délku na zadek. U mě je to od rukávu 13 vzorečků, 34 bude tvořit prodloužení a 13 zase směrem k druhému rukávu.
Nyní navážeme přízi a háčkujeme opět náš vzoreček: 2ŘO, DS do stejného oka, *vynecháme DS, do KS pak KS+DS* a opakujeme k poslednímu KS, kde háčkujeme KS a ŘO, otočíme... Pak opět DS, vynechat DS, KS+DS do KS z minulé řady - však už to znáte. 😉Háčkujeme do potřebné délky. Na modrém jsem dělala 14řad, na antracitovém 16řad.
Kdyžt to máme, nestříháme přízi. Uděláme 1ŘO a začneme háčkovat lem kolem dokola pomocí PDS. Co očko to sloupek. Když dojedeme na konec řady, uděláme ŘO a otočíme. Teď háčkujeme PDS za "třetí nitku", ale z naše pohledu úúúplně ta první. A to nám tvoří ten krásný vzor. A to je celý princip tohoto lemu - řad háčkujeme kolik chceme, ale doporučuji jich kolem 20 rozhodně udělat. Já dělala na šedém 22 řad a na modrém 24řad.

Rukávy - háčkujeme zvlášť, pak sháčkujeme a vháčkujeme do místa pro rukávy. Tak jdeme na to. Začínáme řetízkem na délku od loktu po zápěstí. Začala jsem na 36ŘO, do třetí oka od háčku jsem udělala PDS a pak do konce řady, - celkem 34PDS+náhrada. Udělám ŘO, otočím a jedu opět 34PDS za třetí nitku, celkem 35ok... Já jsem háčkovala 22 řad a pak jsem rukáv sháčkovala pevnými oky a přiháčkovala jej do otvoru.



Teď už jen nezbývá víc, než dodělat druhý rukáv a začistit všechny konečky.
A máme hotovo! Doufám, že se Vám cardigan povedl...
Vaše Nikol. 💗

Komentáře

  1. Dobry den,
    prosim Vas ten skusobny vzorek na 11 retiazkovych ociek ma mat kolko riadkov?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žádný počet řádků, pouze jedenáct řetízkových ok :)

      Vymazat
  2. Dobrý deň, veľmi pekný návod...práve hackujem z melirovanej akrylovej priadze o trochu tesnej ako Alize...prosím vás, ako dlho vám trvalo uhackovanie cardiganu? Dakujem

    OdpovědětVymazat
  3. nevím kde dělám chybu, ale strašně se mi to kroutí už od druhé řady ☹️ nějaká rada co s tím? ☹️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyjedte si to dal a melo by se to srovnat. Po par radach to ma drzet tvar. Nebo pripadne tolik neutahovat.

      Vymazat
  4. Dobrý den, na začátku uvádíte 2 velikosti háčků. 6mm jste použila na lemy, nebo je vše háčkováno jednou velikostí? Děkuji :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak na háčkované pončo

Nosíte rádi ponča? Krásný den, Já jsem nebyla fanouškem ponč, ale v poslední době jsem si je velice oblíbila, a proto jsem se rozhodla si ho uháčkovat. Takové pončo zvládne i začátečník. Tak s chutí do toho! Co potřebujete umět:  DS - dlouhý sloupek, KS - krátký sloupek, ŘO - řetízkové oko, PO - pevné oko, PDS - polodlouhý sloupek Materiál jsem zvolila své oblíbené Duhové klubko v návinu 900m, které zakoupíte v  Klubíčkovně  a můžete si objednat kombinaci na přání. Další nejbližší objednávka kombinací na přání se uzavírá 29.6. 2018 a také jsou za sníženou cenu! Objednat si klubíčko na přání můžete zde: http://www.pilgrim.tode.cz/aktualne-otevrena-objednavka-duhovych-klubek/  Dále potřebujete značkovač , nůžky , háček velikosti 3,5mm a jehlu na zapošití konců. Vzoreček je velmi jednoduchý. Střídají se celkem 3 řady - řada dlouhých sloupků, řada krátkých sloupků a řada, kdy střídáme dlouhé sloupky a řetízková oka. Přidáváme ve špičkách, řady ukončujeme pevnými očky. Moj

Návod na Dina

Háčkujeme Dina Krásný den, Dneska jsem pro Vás sepsala postup na Dina, kterého jsem háčkovala z mnou barvené příze Camilla od VLNA-HEP . Věřím, že se bude hodit a potěší nejedno dítko. Volit můžete přízi v melíru, jednobarevnou, nebo klidně dělat proužky. Vhodná bude určitě i příze Jeans a spotřeba bude podobná. U silnějších přízí už pak počítejte raději s větší spotřebou materiálu. Co budete potřebovat: Přízi - můžete volit dle sebe. Já sáhla po přízi  CAMILLA  - základní barva jedno klubíčko, druhá barva zbytek. Háček - já použila 2,5mm Výplň Bezpečnostní oči - já mám 10mm, ale myslím, že by to sneslo 8mm Jehlu Nenechejte se zmást mou přízí. Jen jsem ji přebarvila. Zkratky: MK - magický kroužek KS - krátký sloupek A - sháčkovat dva krátké sloupky V - dva krátké sloupky do jednoho oka *6 - znamená opakujeme 6x Postup: Hlava + tělo: 1. Začínáme 6KS do MK 2. (V)*6   (12KS) 3. (KS,V)*6   (18KS) 4. (2KS,V)*6   (24KS) 5. (3KS,V)*6   (30KS) 6. (4KS,V)*6   (3