Přeskočit na hlavní obsah

Návod na cardigan

Mého srdce šampión...

Tentokrát jsem pro Vás sepsala návod na cardigan. Můj velice oblíbený kousek, a proto jej mám rovnou dvakrát. Není náročný, proto se do něj klidně pusťte s chutí i když zvládáte jen základy.
Já jsem jej háčkovala na velikost M/L, spotřebovala jsem 7 klubíček. První (modrý) je z příze Baby Best, druhý z Everyday New Tweed. Můžete však zvolit jakoukoli oblíbenou přízi.
Svetr se háčkuje od obdélníků, který potom sešijeme/sháčkujeme a vytvoříme tak otvory pro rukávy. Potom si prodloužíme zadní část, abychom jej měli dostatečně dlouhý. Následuje lemování, jehož počet řad je zcela na Vás a nakonec si uháčkujeme rukávy, které tam pak všijeme/vháčkujeme. Tak jdeme na to!
Co budeme potřebovat:
Přízi - Baby Best nebo Everyday New Tweed (spotřeba na ostatní velikosti by měla být dle mého odhadu max. do 10-ti klubíček).
Háčky - 7mm a 6mm.
Jehlu na zapošití konečků.
Značkovače/špendlíky.
Pokud budete chtít, mrkněte do Klubíčkovny a materiál pořiďte tam.
Zkratky v návodu:
ŘO - řetízkové oko
KS - krátký sloupek
PDS - polodlouhý sloupek
DS - dlouhý sloupek
Rozměry základního obdélníku pro různé velikosti:
S/M - 98x58cm
M/L - 105x65cm
L/XL - 110x67cm
XL/XXL - 114x70cm

Návod:
1.řada: Začneme řetízkem, který si vypočítáme na základě zkušebního vzorečku, který doporučuji udělat. Stačí na 11 ok (10+1) změřit si kolik cm měří tento vzorek, vydělit jej delším z rozměrů obdélníku a dle toho udělat řetízek.
Ukázkový výpočet: Vzoreček má 8cm. Dělám velikost 1 - 98:8x10=123ok.
Myslete však na to, že potřebujeme lichý počet ok. Já začínala na 125ŘO u obou přízí. Kamarádka stejná příze, větší háček, ale více utahuje na 135ŘO.
2.řada: Do 3.ŘO od háčku uháčkujeme DS, *vynechat oko a do dalšího KS+DS* opakujeme do konce řady, vynechat oko, KS, ŘO a otočit.
3.řada: DS, *vynecháme DS a do KS háčkujeme KS+DS* opakujeme do konce řady, vynechat DS, KS, ŘO a otočit.
Takto pokračujeme až do potřebné výšky obdélníku. Mně to vycházelo na 68 řad celkem.
Nyní si přehneme náš obdélník na polovinu. Využijeme špendlíky/značkovače a od oka zkusíme našpendlit, kterou část budeme sešívat a kde budou rukávy.
Jakmile to máme, tak je dobrý to nahodit na sebe a vyzkoušet si, jestli nás to někde netáhne. Mně to vycházelo na sháčkování pomocí 19-ti krátkých sloupků.
Sháčkujeme, to stejné i na druhé straně a máme otvory na rukávy. Samozřejmě můžete klidně sešívat, záleží na Vás. Můžeme si zapošít konce, které tam máme a jdeme pokračovat prodloužením na zadek.
Je důležité si přeložit ten obdélník, tak jak ho pak budeme nosit a naznačit si, kde chceme ještě prodloužit délku na zadek. U mě je to od rukávu 13 vzorečků, 34 bude tvořit prodloužení a 13 zase směrem k druhému rukávu.
Nyní navážeme přízi a háčkujeme opět náš vzoreček: 2ŘO, DS do stejného oka, *vynecháme DS, do KS pak KS+DS* a opakujeme k poslednímu KS, kde háčkujeme KS a ŘO, otočíme... Pak opět DS, vynechat DS, KS+DS do KS z minulé řady - však už to znáte. 😉Háčkujeme do potřebné délky. Na modrém jsem dělala 14řad, na antracitovém 16řad.
Kdyžt to máme, nestříháme přízi. Uděláme 1ŘO a začneme háčkovat lem kolem dokola pomocí PDS. Co očko to sloupek. Když dojedeme na konec řady, uděláme ŘO a otočíme. Teď háčkujeme PDS za "třetí nitku", ale z naše pohledu úúúplně ta první. A to nám tvoří ten krásný vzor. A to je celý princip tohoto lemu - řad háčkujeme kolik chceme, ale doporučuji jich kolem 20 rozhodně udělat. Já dělala na šedém 22 řad a na modrém 24řad.

Rukávy - háčkujeme zvlášť, pak sháčkujeme a vháčkujeme do místa pro rukávy. Tak jdeme na to. Začínáme řetízkem na délku od loktu po zápěstí. Začala jsem na 36ŘO, do třetí oka od háčku jsem udělala PDS a pak do konce řady, - celkem 34PDS+náhrada. Udělám ŘO, otočím a jedu opět 34PDS za třetí nitku, celkem 35ok... Já jsem háčkovala 22 řad a pak jsem rukáv sháčkovala pevnými oky a přiháčkovala jej do otvoru.



Teď už jen nezbývá víc, než dodělat druhý rukáv a začistit všechny konečky.
A máme hotovo! Doufám, že se Vám cardigan povedl...
Vaše Nikol. 💗

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak si uháčkovat žirafu...

Čím obdarovat děti na konci školního roku? Krásný den,
Možná to ještě nevíte, ale na Facebooku mám skupinu, kde háčkujeme společně. Skupina se jmenuje Tvoříme společně-s háčky a jste do ní srdečně zváni. 
Před nedávnem mě napadlo pojmout projektování malinko jinak a rozdělit takové háčkování do tří fází. Každou sobotu vkládám novou část projektu na žirafku... Rozhodla jsem se, že celý návod přepíšu i sem, protože možná někteří z Vás účet na FB nemají, ale rádi by se přidali. 


Na takovou žirafku budete potřebovat: Přízi, já jsem sáhla po Jeans, kterou můžete zakoupit zde: Klubíčkovna, ale můžete použít jakoukoli přízi, kterou máte rádi. Budete potřebovat 2 barvy, 26g a 7g.Háček - já používám 3mm.Bezpečnostní očička - já mám 10mm.Výplň.Jehlu.Nůžky.Použité zkratky v návodě:
KS - krátký sloupekA - sháčkovat dva krátké sloupkyV - dva krátké sloupky do jednoho okaŘO - řetízkov okoPO - pevné okoMK - magický kroužek
Autorka návodu je Olga Askarova, tohle je pouze můj překlad. 😉
Týden první (26.5.) :…

Háčkujeme dětskou deku...

Hledáte originální dárek pro miminko?Pokud ano, mám tady pro Vás návod na hvězdičkovou deku, která je velmi jednoduchá. Na tuto deku jsem zvolila přízi Baby best a její recenzi již najdete na blogu! 
Pokud byste potřebovali poradit s vhodným materiálem, ráda Vám poradím. Bezva bude určitě Gina - Jeans a určitě i mé oblíbené Duhové klubíčko

Co budete potřebovat?
Přízi - já jsem zvolila Baby Best (můžete zakoupit v mé oblíbené Klubíčkovně), 4 klubíčka na velikost 69x89cm
Háček - 4,5mm
Jehlu na zapošití konců
Deka je jednoduchá, ale tato velikost sedí na můj styl háčkování, Vám vyhovovat nemusí a budete potřebovat více, nebo méně oček. Doporučuji zkusit si menší zkušební vzorek. 
Každou řadu končíme 3ŘO a otáčíme. 3ŘO se počítají jako 1DS, DS pícháme do ŘO a ne pod ně.
Použité zkratky v návodu:
ŘO - řetízkové oko, DS - dlouhý sloupek
Jdeme na to!
Návod:
1. řada: Háčkujeme řetízek na šířku velikosti deky. Já háčkovala 105ŘO.
2. řada: Do 4. oka od háčku uháčkujeme první DS, poté háčkujeme DS do konc…

Jak na háčkované pončo

Nosíte rádi ponča? Krásný den,
Já jsem nebyla fanouškem ponč, ale v poslední době jsem si je velice oblíbila, a proto jsem se rozhodla si ho uháčkovat. Takové pončo zvládne i začátečník. Tak s chutí do toho!
Co potřebujete umět: DS - dlouhý sloupek, KS - krátký sloupek, ŘO - řetízkové oko, PO - pevné oko, PDS - polodlouhý sloupek

Materiál jsem zvolila své oblíbené Duhové klubko v návinu 900m, které zakoupíte v Klubíčkovně a můžete si objednat kombinaci na přání. Další nejbližší objednávka kombinací na přání se uzavírá 29.6. 2018 a také jsou za sníženou cenu! Objednat si klubíčko na přání můžete zde: http://www.pilgrim.tode.cz/aktualne-otevrena-objednavka-duhovych-klubek/ Dále potřebujete značkovač, nůžky, háček velikosti 3,5mm a jehlu na zapošití konců.
Vzoreček je velmi jednoduchý. Střídají se celkem 3 řady - řada dlouhých sloupků, řada krátkých sloupků a řada, kdy střídáme dlouhé sloupky a řetízková oka. Přidáváme ve špičkách, řady ukončujeme pevnými očky.
Moje pončo je háčkované je…